Grafiikan kanssa työskentely saatiin ponnistettua käyntiin tänään, sillä että kävimme ostamassa tarvitsemamme kuparin, jonka pilkoimme noin. 14cm x 20cm laatoiksi.
![]() |
Seitsemän laattaa, joista 3 taideproduktioon ja 4 Heikin Praktikum I työhön. |
![]() |
Valitsimme grafiikan työstötekniikaksemme Mezzotintan, eli aina kun on vapaata aikaa niin hilatyöalulla pintaa rouhentamaan, kunnes kiiltävä pinta muistuttaa hiekkapaperia. |
![]() |
Aikaa tähän hommaan tulee tuhrautumaan pelkän laatan alkukäsittelyssä noin 15 tuntia/laatta ja monta kramppia/suonenvetoa. |
![]() |
Heikille tekniikka oli vielä vieras, joten kun näytin miten laattaa lähdetään työstämään niin pitihän siitä kuvaksi ottaa ensiaskeleet. |
![]() |
Siinä se hilatyökalu sitten viuhuu tehden pientä jälkeä pintaan, joka pitää kauttaaltaa käsitellä kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja samalla lihastyöllä. |
![]() |
Onneksi kaikkia kolmea laattaa ei kuitenkaan tarvitse yksin työstää. |
Kunhan pinta on kunnolla rouhittu niin sitten onkin vuorossa silotus, mutta siitä sitten lisää kunhan sinne asti päästään.
-Sami
Edit. 20.5.
Valitettavasti jouduimme karsimaan grafiikanlaattojen roolin, osana arkkua, pois sillä arkun pintakäsittelyn mahonkilakka teki sellaisenaan suuren vaikutuksen, johon laatoilla ei olisi ollut lisäarvoa. Lisäksi laattojen tarkastelu suhteellisen saman sävyisellä pinnalla olisi ollut hankalaa hämärässä tilassa. Osasyynä päätöksen teossa olivat aikataululliset rajallisuudet, joiden johdosta oli helppo hieman kevetää työtaakkaa olematta ylimääräistä stressaamatta laattojen kohtalosta. Lisäksi laattojen läsnäolo olisi saattanut tuoda visuaalisella sisällöllään liian alleviivaavan tunnelman kokonaisuuteen. Laatat pääsevät siis nyt rauhassa kehittymään ideoina ja toimimaan ajallaan itsenäisinä vedoksina.
-Sami
Edit. 20.5.
Valitettavasti jouduimme karsimaan grafiikanlaattojen roolin, osana arkkua, pois sillä arkun pintakäsittelyn mahonkilakka teki sellaisenaan suuren vaikutuksen, johon laatoilla ei olisi ollut lisäarvoa. Lisäksi laattojen tarkastelu suhteellisen saman sävyisellä pinnalla olisi ollut hankalaa hämärässä tilassa. Osasyynä päätöksen teossa olivat aikataululliset rajallisuudet, joiden johdosta oli helppo hieman kevetää työtaakkaa olematta ylimääräistä stressaamatta laattojen kohtalosta. Lisäksi laattojen läsnäolo olisi saattanut tuoda visuaalisella sisällöllään liian alleviivaavan tunnelman kokonaisuuteen. Laatat pääsevät siis nyt rauhassa kehittymään ideoina ja toimimaan ajallaan itsenäisinä vedoksina.
-Sami
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti